عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1396
بازدید : 278
نویسنده : omid

 

از رکود تا تورم در بازار مسکن

 یکی از مهمترین ویژگی هایی که ما در مورد بازار مسکن با آن مواجه هستیم، این است که صاحبان ملک همواره آن ملک را به عنوان سرمایه خود نگاه می کنند. همین امر باعث شده است که مسکن در جامعه ما ارزشی فراتر از سرپناه داشته باشد.

حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد با خرید ملک در صدد فعالیت اقتصادی هستند و با این دید به خرید خود نگاه می کنند که در نهایت بتوانند از آن معامله به درآمد و سود دست یابند. پس می توان گفت خانه یکی از مهم ترین و اصلی تری دارایی هر خانوار به حساب می آید . از همین رو تغییرات قیمت مسکن به شدت بر اقتصاد یک خانواده اثر گذار است.

حال با توجه به اهمیت این امر در زندگی یک خانواده، باید عوامل موثر بر قیمت مسکن را مورد مطالعه قرار دهیم و بدانیم در صورت خرید چه خانه هایی می توانیم به سود برسیم.

تاثیر هزینه ساخت و ساز بر قیمت مسکن

این را خوب می دانیم که برای تعیین قیمت یک ملک شاخص های متعددی مورد بررسی قرار می گیرد. مهمترین آن هزینه ساخت مسکن است. باید توجه کرد که هزینه زمین نیز بخشی از هزینه ساخت به حساب می آید. از همین رو اگر زمین در محله گران قیمت واقع شده باشد، باعث می شود قیمت نهایی یک ساختمان نیز بالا برود. مطابق آمارها زمین، 60 درصد از هزینه ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهد و 40 درصد باقی مانده سایر موارد را در بر می گیرد.

بر همین اساس قیمت مصالح و سایر موارد ساخت و ساز نیز خود تعیین کننده قیمت نهایی یک ملک به حساب می آیند. این مسائل از جمله مواردی است که قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد اما این نکته نیز دارای اهمیت است که تنها مواردی که به ساخت و ساز خانه منجر می شود، تعیین کننده قیمت یک ساختمان نیستند بلکه موارد دیگری که خارج از این دایره است، بر قیمت مسکن اثر می گذارد.

شاخص های خارج از بازار مسکن

موارد متعددی می تواند بر بازار مسکن اثر گذار باشد. از سیاست خارجه گرفته تا انتخابات داخلی، نرخ پس انداز خانوار و بسیاری از موارد دیگر .

مواردی مانند قیمت دلار، حجم نقدینگی در بازار، نرخ درآمد خانوار، روابط بین المللی، وام و تسهیلات مسکن، قیمت نفت، تورم و بسیاری از شاخص های اقتصادی دیگری که می توانند به تنهایی بر قیمت مسکن اثر گذار باشند.

عرضه و تقاضا

یکی از مهمترین قاعد اقتصادی در تعیین قیمت یک کالا، بحث عرضه و تقاضا است. بر مبنای همین اصول نیز بازار مسکن همواره از قانون عرضه و تقاضا متاثر بوده و خود را با آن هماهنگ ساخته است. یکی از مهمترین مسائلی که سال هاست بازار مسکن با آن رو به روست، بحث رکود بوده از این منظر که بسیاری از مردم به دلیل نابسامانی های سال های اخیر در اقتصاد کشور، علاقه به خرید و فروش ندارند و مطابق دیدشان، معاملات در بازار مسکن نوعی ریسک به حساب می آید.

بر همین مبنا رکود در بازار مسکن و عدم تقاضا یکی از عواملی است که در سال های اخیر، این بخش از اقتصاد کشور را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

تاثیر مالیات بر بازار مسکن

کسانی که مبادرت به ساخت و ساز مسکن می کنند مانند هر فرد دیگری که در اقتصاد فعالیت تولیدی دارد، موظف به پرداخت مالیات است. مطابق آیین نامه جدید این مالیات صرفا بر اساس میزان سود و ضرر محاسبه می گردد که این امر می تواند کمک بسیاری در جلوگیری از افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد. در واقع مالیات ساخت و ساز مسکن با دیگر فعالین اقتصادی همسان شده است و از 15 تا 25 درصد متغیر می باشد.

تاثیر اجاره بها در قیمت مسکن

خوب می دانیم در شهری چون تهران اجاره بها افزایش یافته است، بر همین اساس مالکان دیگر میلی به فروش ملک خود ندارد. همین امر باعث می شود ارزش ملک افزایش یافته و مطابق آن رشد قیمت مسکن را شاهد باشیم.

خصوصیات مسکن

گاه شاهد آن هستیم که یک ملک فارغ از این که در کدام بخش واقع شده است، ویژگی هایی خاص دارد که ارزش آن را بالا می برد و یا به دلیل نواقصی که دارد، قیمت را کاهش می دهد. مثلا ملکی که دارای سونا، استخر، ویو خاص نسبت به شهر، نقشه متفاوت و… است، می تواند به نسبت سایر ملک های محله دارای قیمتی بالاتر باشد.

از طرف دیگر یک ملک به دلیل نامناسب بودن نقشه، نداشتن پارکینگ، انباری و آسانسور، قرار گرفتن در طبقه زیر همکف و بسیاری از موارد دیگر می تواند با قیمت کمتر از عرف منطقه مورد معامله قرار گیرد.

همچین باید گفت :

قیمت آپارتمان در سعادت آباد 

https://www.sakenin.com/tehran/search/for-sell/apartment/area=138

با قیمت آپارتمان در کرج

https://www.sakenin.com/alborz/search/for-sell/apartment

برابر نیست. در واقع یکی از مهمترین عواملی که تعیین کننده قیمت یک ملک است، این بوده که آن ملک در کدام محله واقع شده است. به هر حال در بیشتر موارد قیمت آپارتمان در تهران با توجه به محله تعیین می گردد و غالبا از شهر کرج گرانتر است.

به طور کل باید بگوییم شاخص های متفاوتی هستند که قیمت یک ملک را افزایش داده و یا باعث می شوند ملکی ارزانتر فروخته شود. از ویژگی های درونی گرفته تا مکانیزم های بازار مسکن، مسائل اقتصادی، سیاسی و… .

اما برای خرید , فروش آپارتمان و خانه در تهران و یا حتی ساخت و ساز می توان با استفاده از اطلاعات دقیق بهترین عملکرد را انجام داد. قبل از خرید ملک باید بدانیم از چه ویژگی هایی برخوردار بوده و دارای چه نواقصی است. از طرف دیگر با شناخت شرایط بازار مسکن می توان تصمیم گرفت که بهترین زمان خرید و فروش و یا ساخت و ساز دقیقا چه موقعی است و هوشمندانه تر عمل کرد.

برای کسب اطلاعات دقیق از قیمت مسکن در تهران، می توانید به

سایت ساکنین  https://www.sakenin.com


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان املاک خرید فروش آپرتمان اجاره ملک و آدرس amlaktakan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com